شنبه 15 اردیبهشت 1403

 

حسین رضاپور هندخاله:خواستم آنچنان که باید هندخاله را به گیلانیان و ایرانیان بشناسانم

سرویس ورزشی موج برنا کتاب (( با کورسوی فانوس عمر نگاهی به هندخاله )) به قلم حسین رضاپور هندخاله عصر امروز یکشنبه 24 دی ماه  در سالن شهید انصاری مجتمع خاتم الانبیاء رشت رونمایی شد .

در این مراسم که با حضور ناشر این کتاب ، جمعی از فرهیختگان و هنرمندان برگزار شد از این کتاب رو نمایی شد .

حسین رضاپورهندخاله که اصالتا متولد هندخاله است ، این منطقه را خاص و به نوعی تحسین برانگیز برشمرد و افزود : در این اثر سعی شده در خصوص جغرافیای تاریخی منطقه صحبت شود . یک اثر روایتی مستند که این منطقه را آنچنان که باید به علاقه مندان بشناساند .

حسین رضاپور هندخاله با بیان اینکه که هندخاله در ذهن و بیان اهالی استان و کشور آشناست اما شناخت درستی نسبت به این منطقه ندارند ، افزود :

به عنوان مثال در کتاب آمده است : 373 هجری قمری فردی از بخارا به منطقه تولمات آمده و به گشت و گذار پرداخته است و در این تفرج که شرح آن را در ادامه این چنین آورده است (تولیم شهری است بسیار بزرگ ، که کار کشت و زر همه زنانشان کنند و مردانشان هیچ کار نیست ) این در حالی است که در کتب دیگر تاریخی آمده که ( حاکم تولمات هزار مرد جنگجو داشته است ) این مسیله گواه این است که مردان سلحشوری داشته که به فراموشی سپرده شده بود و در این کتاب سعی شده به بیان مطالبی از این رویدادها و تحولات ثبت شود .

دبیر بازنشسته آموزش و پرورش افزود : در بازار هندخاله کاروان سرای بازرگانی هست ، که بندری هم بوده که از همین بندر توسط کرجیهای باربری از همین جا به انزلی رفتم که در حال حاضر این رود خشک شده  که بسیار ناراحت کننده است و در این کتاب سعی شده تا این مسایل عنوان شود .

 

یادآور می شوم آقای حسین رضاپور هندخاله ، متولد هندخاله و دبیر بازنشسته است و این کتاب اولین اثر مکتوب و منتشر شده از اوست . وی در طول سالیان تدریش مطالب و مقالات زیادی را گردآوری کرده که امیدوار است با جمع آوری و مرتب سازی دیگر آثار برای چاپ آماده شود .

 

*نسرین نیکدل، مدیر انتشارات دلکام در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب با کورسوی فانوس عمر نگاهی به هندخاله  این کتاب توسط حسین رضا پور هندخاله، دبیر بازنشسته آموزش و پرورش نوشته شده است.

  وی در ادامه افزود : کتاب نگاهی به هندخاله توسط انتشارات دلکام و در دو جلد و یک هزار و 402 صفحه منتشر شده است.این کتاب در تیراژ یک هزار جلد راهی بازار نشر شده است.

 

وی خاطرنشان ساخت: کتاب حاضر شامل دیده‌ها و شنیده‌ها و تحقیقات میدانی نگارنده در مورد فعالیت همه سویه مردم یک روستا در طول یک دوره تاریخی مشخص همراه با نام افراد و نشانی مساکن و فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی مردم روستای هندخاله است.

 

 

مدیر انتشارات دلکام اظهار کرد: فضای کتاب یک فضای دراماتیک داشته و به یک رمان تاریخی شباهت دارد ومخاطب از خواندن کتاب و تصویر سازی‌های نویسنده به وجد خواهد آمد و خود را در زمانی که کتاب سعی در تصویر آن دارد حس می‌کند.

 

این ناشر با اشاره به اطلاعات تاریخی و موضوعاتی مربوط به سبک و سیاق زندگی مردم گیلان به ویژه در منطقه غرب و صومعه سرا، گفت: کتاب نگاهی به هندخاله کمک بسیاری به نسل جوان برای آشنایی به آداب و رسوم مردم گیلان می‌کند.

 

 نیکدل، تاریخ و آداب و رسوم گیلان را سرشار از نکات برجسته فرهنگی و اجتماعی دانست و اظهار کرد: ناشران استانی باید از آثاری که به ترویج و تبلیغ این آداب و سنن کمک می‌کند، حمایت کنند.(ر-496)  

 

 

 

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna